الجمعة، 16 مايو 2008

هانجيب ايه لكريم في عيد جوازه !!


ياااه .. عيد جوازنا أنا وكريم قرب وانا لسه معرفتش هاعمله ايه ! اممم , أجدد الفيلا؟ ,

اركب ستاير جديدة ولا أعمل ايييه؟ انا محتارة اووى .. متحتاريش مع - حمامكوا - , فجأئى كريم بهدية جامده اوى.. هدية ايه يا ترى؟

ايه رايك تفجأيه بحمام سباحة في جنينه الفيلا ؟! بس كريم جى بعد شهر !! - قال يعنى المشكلة في كونه جى بعد شهر بر......- تييييت - !

حمامكوا بتوعدك بحمام سباحة مفتخر في 21 يوم بس !! ياااه بس ؟! .. أخيرا عرفت هافاجى كريم ازاى !



دا باختصار يبقى اعلان سمعته بالصدفة البحتة على ال اف ام ..
طبعا كلنا بنحتار في اعياد الجواز واعياد الميلاد , ازاى نفاجى حبايبنا بحاجة جديدة ومبتكرة.. في الى بيجيب عربيه سيكستين فالف ! وفي الى بيجبها سفنتين , ايتين .. ذود براحتك يابا الحاج ! وفي طبعا الى على قد حاله وبيجيب خاتم سوليتير ! وفي بقى - ودا الحد القليل فيهم اوى يعنى - الى يديك تذكرة من بتوع ال vip لحفلة دياب في الفورسيزونز , من ام 1500 دى. فعلا الواحد بيقع في حيرة شديدة في المناسبات دى .. بس طول مافى الاعلانات دى وطول ما فى الحلول والافكار الجاهزة المبتكرة دى , طول ما المواطن المصرى بيتفرغ اكتر للمشاكل الجوهرية الاكبر على غرار: هايصيف السنة دى في مارينا ولا شرم؟ هايغير الهامر H2 ويجيب الدودج؟ هايسفر توتو ياخد الكى جى 2 من انجلترا ولا من فرنسا؟ وغيرها من المشاكل الى بتحتاج فعلا وقت وتفرغ عشان تقدر تلاقيلها حلول ! والدليل على حيرة المواطن المصرى حاجة زى التالى .. في مشهد في فيلم وش اجرام لهنيدى مع الراجل الى مبيموتش ابدا دا الى اسمه أحمد سامى عبدالله .. والى كان بيصطاد ساعتها .. فا هنيدى كان رايح ينتحر .. فا الراجل بيقوله هاتنتحر ليه يابنى .. قاله في مشهد ساخر مرير كل يوم ياعم الحاج ابقى نازل مع صحابى وادخل الجراج احتار اخد انهى عربيه .. عندى 3 عربيات , بى ام , واى ام , وتى ام .. كل يوم في الحيرة دى لحد ماخلاص مبقتش طايق حياتى ! فا الراجل العجوز قاله بقى انت عندك كل دا وعايز تنتحر ؟ فا قام ناطط في الميه وتوفى الى رحمة الله الحمدلله .. البلد دى في اخر تقسيم للحى , قسموها طبقتين .. طبقة عالييييه , وطبقة واطييييه ومحدش يفهمنى غلط في كلمة واطية دى .. واطية يعنى السوفاج من الشعب الى دخلهم محدود , الى طلعوا في حين ميسرة .. - واحد غبى ممكن يطلع فجاة ويقولك, تقصد هالة فاخر وسمية الخشاب يعنى ؟ ! - أقوله لا يا غبى , أقصد العشوائيات , الى هما بتشوفهم في التليفزيون بيتخانقوا في طابور العيش على العيش المدعم منه فيه .. او الى بيشحتوا في الشوارع , او الى مبيسألوش بناتهم عن الفلوس الكتيرة الى بيجبوها كل يوم , يا ترى مصدرها ايه؟ والى بيتخانقوا على اللقمة .. والى مش مقتنعين ابدا بالمثل الى بيقول : محدش بيبات من غير عشا.. ولما بيسمعوه بيبتسموا وفي الى بيهلك من الضحك ويقولك , طيب وبالنوسبة للى بيبات من غير فطار وغدا وعشا؟ قولنا السوفاااج , مبتفهموش ولا ايه ! وعندك طبقة عاليييية , ودول البشوات في بلدنا بقى .. أصحاب السلطة والنفوذ وحمامات السباحة ! وبما ان ال اف ام دى اذاعه من الشعب للشعب.. فا لازم يبقى في اعلانات عن ان احدى شركات المحمول رخصت الدقيقة ل 20 قرش بس ! واعلانات لمراتات كريم وغيره عن مفاجات اعياد الجواز .. بس طبعا لظروف اللياقة والذوق مبيقولكش قبل مايبتدى الاعلان , ان دا اعلان للطبقة السوفاج , ودا اعلان للطبقة المتريشه.. طبعا حاشا لله لو كان دا حقد طبقى.. لاحظوا ان احنا بننضم لشوية الفكة مابين الطبقتين .. وبايسين ايدينا شعر ودقن والحياة اليسطة .. وبنقول الحمدلله .. بس دا ميمنعش ان احنا نتسال يعنى بكل براءه .. هانجيب ايه لكريم في عيد جوازه؟!!!!

ليست هناك تعليقات: