السبت، 27 سبتمبر 2008

شخابيط على حائط الزمن ..

- أنا لا أخشى الموت .. فقد يكون فيه راحة اشتهيها , ولكنى أخشى ماسؤاجه بعده .. لست مستعدا بعد للقاء خالقى.

- لسه مهووس بالتعمق في النفس البشرية .. وفهم طبيعة المشاعر الانسانية المعقدة.. لذة لا أجدها في اى شئ اخر.

- متى يكف الناس عن التحذلق والادعاء؟ .. مش قادر أستحمل كم المتحذلقين والمدعيين الى حواليا دول.

- مازالت مقتنع ان دماغى ليس ليها علاقه من قريب او بعيد بدماغ أى حد ..أسلوبا ما وطريقة تناول معينه للامور وسأم من رأى الكثير في حياته فا أصبحت كل المرئيات والمسموعات أقرب للتكرار المبتذل بالاضافه الى خلق ضيق غير متوفر في الصيدليات.. هيا الى عملت منى خلطة كونت شخصية عجيبة.. أو فريدة؟.

- فريدة تحتمل الذم والمدح طبعا.. كلا على ليلاه يختار.

- مازالت افتقد أيام البراءة الاولى.. حينما كان لكل شئ لذة , ونكهه وطعم .. كل ما تلاه في حياتى , ليس أكتر من روتين يومي متكرر ومبتذل برضه.

- كتبت موضوع زمان عن اقتناع الناس ان عيوبهم الخطيرة لن تتجاوز العصبية السخيفة , والطيبة المفرطة .. وتساءلت في اخره .. ف من أين جاءت كل شرور العالم اذن؟ .. طيب أنا لن أتنازل عن الاقتناع دا بعد .. بس عصبيتى السخيفة وسذاجتى المفرطة هي فعلا مُسبب قوى لعيوب عظيمة أخرى تليها , ومحدش يسألنى ازاى ؟!

- لما تتعلم وتتربى انك تبقى راجل , راجل مسئول وقادر على انك تتحمل مسئوليه نفسك ومسؤليه غيرك .. وتتعامل بكل وضوح وبكل صدق كأن مالكش هدف في الحياة غير انك تتحمل مسئوليه ناس معينه قريبة منك.. متجيش تلوم نفسك انك افورت او أفرطت في الاهتمام .. أعتقد انه يحسب ليك مش عليك .. بس للاسف انا مش قادر اقتنع بدا وأحيانا بيظهرلى انه تقليل من نفسى !

- لا يعنينى مايدور حولى ولا أسعى لشغل نفسى بيه ولا أسعى أيضا لادعاء الحكمة و فلسفه ابداء الرأى باستمرار في كل مايدور .. مش سلبية منى , بس ليه ميكونش الى بيدور حواليا دا أتفه من انه يتقال فيه رأى؟

- انا لا أسعى الا أن اكون نفسى.

- اللهم أنى بك امنت واستعنت واستنجدت .. فا انتشلنى من شرور نفسى وأنر لي طريقى يا أرحم الراحمين..

هناك 3 تعليقات:

Fatma يقول...

كلام جميل وكلام معقول ماقدرش اقول حاجة عنه

انا فاكرة موضوعك دا جدا

وفاكرة اني رديت عليك وقولتلك انا عندي عيوب كتير وماعنديش استعداد اعترف بيها قدام حد بس اللي انا متأكدة منه ان عيوبي ما بضرش حد غيري

دلوقتي باعترف انا كمان

ان بالغم من ان عيوبي ما بضرش حد غيري الا انها بطريقة غير مباشرة بتأذي ناس تانيين

Yasmine يقول...

انا كمان فاكرة الموضوع ده و مش قادرة استوعب ان فى حد طبيعى ممكن يقول على نفسه طيب..ايه الغلاسة دى

الادعاء ده انا كنت بتريق عليه زمان لحد قريب..اكتشفت انى ممكن اكون انا كمان منهم فبطلت اتكلم حفاظا على ماء الوجه :)

بالنسبة للدماغ المختلفة فانا طول عمرى مقتنعة انى دماغى مختلفة تماما عن كل الناس اللى حواليا مش عشان انا العبقرية الفذة اكيد..لكن عشان عندى اراء و فلسفات بتاعتى لوحدى..سخيفة بقى ولا لطيفة مش موضوعنا بس هى دماغى طقة كده من يومها..بس مؤخرا برضه ما بقيتش عارفة هى مختلفة ولا متخلفة اصل الفرق حرف

عقبالى لما ابطل اتفلسف و قول ارائى العظيمة على الفاضية و المليانة خصوصا انها مش هتغير حاجة و اولا و اخيرا هى مجرد رغى

و انا معرفش اكون غير نفسي

كفاية رغى كده عشان ما اتشتمش :D

Ahmed EL Masry يقول...

منورة يا فاطمة ويا بنت مصرية :)