السبت، 14 فبراير 2009

محدش فاهم حاجة خااااالــص .. !


النتيجة طلعت ! .. الاكونت بتاعى على سايت الجامعة مش راضى يفتح .. وانا على أعصابى !
أعمل أيه .. أعمل ايه ؟!
النهاردة الجمعة .. ومفيش قدامى غير أنى أستنى لبكرة السبت عشان اكلمهم أو أروح
قولت اجرب اتصل بالجامعة.. رد عليا راجل بصوت هلامى..
أنا: أيه دا .. هوا انتوا فاتحين النهاردة؟
هلامى مان: فاتحين؟! .. يا بيه أنت بتكلم بقالة الامانه؟! .. أيوه فاتحي.. أأ قصدى شغالين لحد الساعه 4 عشان الى عايز يشوف نتيجته !
أنا: فعلا؟.. طب أنا جى حالا
هلامى مان: الشاى ع النار اهو
نهبت الارض نهبا بالعربية .. وانا كنت مطبق ومش شايف قدامى .. ويتصاعد من الكاسيت صوت رونان كيتنج مُعلنا انه نو ماتير وات زاى تيتش اص !
أى:
No matter what they teach us !
قولت والله الراجل دا بيقول كلام زى الفل .. نو ماتير اى حاجة ناو غير النتيجة بعض النظر عن التعليم !
وصلت الجامعة.. لقيت الهلامى مان واقف على البوابة.. تجاهلته وكملت لكليتى..
بعت واحد واتنين ..
استنيت لحظات مروا عليا سنين .. وطلعولى بيخبطوا يد بيد وبيهزوا راسهم بانه فيما معناه: محدش فاهم حاجة خااالص !
بعت واحد تالت .. طلعلى ممتقع الوجه ويتصفد العرق على جبينه – حلوة يتصفد دى؟ - وقالى : انا بعت واحد واتنين .. ودخلت شوفتها بنفسى , أحمد انت....
وطب ساااكت !
مممم , قعدت افكر بينما تنقله الاسعاف لمثواه الاخير..
يا ترى الناس دى شافت ايه وخلتهم عاملين كده؟
هوا انا جبت زى علام .. 32% ولا ايه !!
جي جنبى راجل ابن حلال كده وقالى: يا بُنى .. مبيدهاش , حتما ولا بد تشوفها بنفسك
قولتله: انت شايف كده يعنى ياعم الحاج؟
قالى: طبعا .. وعلى رأى المثل: أطبخى يا جارية.. كلف يا سيدى !
قولتله: طب ودا ايه علاقته بموضوعنا دلوقتى..
قالى : مش عارف .. بس القافيه حكمت .. نياهاهاهاهاااا !
طراااخ .. دا كان صوت القلم على قفا جنابه المحترم..
قولت ماهى مالهاش حل فعلا.. هادخل بنفسى وخلاص !
دخلت .. وبنص عين بصيت ع النتيجة..
يا نهار اسود ومطين !!
صووت .. وبعدين أغمن عليا..
" أحمد .. حمادة , أحمود .. قوم يا حبيبى "
صحيت على وجه احدى حسناوات الجامعة – وهما كتير بصراحة – بتحاول تفوقنى وبتقولى انى بغباء أهلى بصيت على أسم تانى غير أسمى !
طلع انى فعلا بصيت على أحمد صلاح تانى غيرى !
تشجعت مرة أخرى وبصيت ..
وقد أصابنى الهول مما رأيت ..
لقد فعلتها !!
ولقد نجحت !!!!
وياليته نجاح عادى !! .. انه نجاح بتقديرات .. فلتصيبنى اللعنه ! ..
أربما أخطأ الحاسب الالى؟
أم أنها مزحة قدرية؟!
ولكنها الحقيقة .. الحقيقة المريرة !
لقد تقدمت خطوة اخرى في سلم التخرج ولم يتبق الا اقل القليل..
فلتزأر العاصفة.. وليغرق سونه المرعب في بانيو بيتهم ..
وطبيت سااااكت تانى .. ولم تكلف ايا من الحسناوات نفسها وتحاول حتى أن تحتفل بى !
وتلقفتنى الدادات .. مرددات انه فين صندوق الكاظوظا !!
طبعا الحدوتة دى خيالية.. خيالية زيادة عن اللزوم !
الحقيقة أنى روحت الجامعة ملقتش جنس منديل أحمر فيها !
جامعة 50 فدان مفيهاش غيرى تقريبا.. وواحد بعييييييد شايفه طشاش !
المهم انى نجحت والحمدلله ..
وبالمناسبة السعيدة دى وبمناسبة ان النهاردة الفالنتين لازم استغل الفرصة وأقول أنى بحبك .. أيتها الفوورة الرائعه .. كنت بطبق وبسهر وتسهرى معايا لحد الصبح وتصحينى لو نمت بحماس منقطع النظير..
وتقوليلى بانك هاتعدى وتحقق كل الى نفسك فيه ..
ومازلتى على تلك القناعه .. ومازلتى تطبقى أغنية
She believes in me
ينفس الحماس المنقطع النظير ..
فلتزأر العاصفة - ودى عاصفه تانية غير الاولانيه - .. وليغور كل شئ الى الجحيم !
فا أنا بحبك ..

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

مبروك النجاح بإذن الله,بالتوفيق